Bestemmingsplannen Fietstunnel en verbreding Keulsebaan aangenomen

Bestemmingsplannen Fietstunnel en verbreding Keulsebaan aangenomen

In 2013 is er, na uitgebreide burgerparticipatie en afwegen van tientallen varianten, een democratisch besluit genomen voor verbreding van de Keulsebaan, een fietstunnel en de VLK (Verbindingsweg Ladonk Kapelweg) om de problemen bij de dubbele overweg aan te pakken. Na ruim 30 jaar praten en een paar mislukte pogingen was dat echt een historisch besluit.

Combinatie95 heeft het onderzoek van Goudappel Coffeng uit maart 2013 nog eens bekeken. De conclusie was dat 75% van het verkeer over de dubbele overweg doorgaand of extern verkeer is. Dat verkeer heeft dus een herkomst en/of bestemming buiten de kern Boxtel en voor al dat verkeer is er een alternatieve route mogelijk. Er kunnen dus ¾ minder auto’s door het Centrum en Breukelen jakkeren.  

Het is algemeen bekend Combinatie95 komt op voor de leefbaarheid van Boxtelse wijken en dorpen. Wij zijn dus blij met de verbreding van de Keulsebaan en de fietstunnel want dat zal Breukelen van heel veel doorgaand verkeer verlossen.

Vooral voor de Baroniestraat met ruim 8300 auto’s per dag, is het nu compleet onleefbaar, vanwege de uitlaatgassen, fijnstof, geluidsoverlast en te hard rijden. De Baroniestraat heeft veel woningen dicht aan de weg en zelfs de grootste basisschool van Boxtel. In juni 2019 heeft Combinatie95 gevraagd om alvast de hele woonwijk 30 km te maken maar het antwoord van de wethouder was toen dat dat pas kan als de Keulsebaan is verbreed.

Nu heeft het Rijk net een motie aangenomen om 30 km de norm in woonwijken te maken want dat scheelt volgens de SWOV zo’n 200 verkeersdoden per jaar! Daarom heeft Combinatie95 een technische vraag gesteld of  de maximum snelheid verlagen naar 30 km ook helpt tegen de verkeersdrukte. Helaas helpt 30 km dus niet voor een lagere verkeersintensiteit en is er zelfs meer luchtvervuiling maar wel minder geluid maar dan zouden de woningen niet beter geïsoleerd worden. Kortom het enige wat echt helpt is de Keulsebaan verbreden en de dubbele overweg zo snel mogelijk afsluiten. Hopelijk lukt dat nog in 2023.

Onze netbeheerder Enexis verwacht dat er al in 2025 vrijwel alleen nog elektrische auto’s verkocht worden. Afsluiten van de dubbele overweg betekent wel dat een aantal auto’s een stukje moeten omrijden maar met een elektrische auto is dat nauwelijks milieubelastend. Voor fietsers van en naar Kalksheuvel is omrijden vervelender en daarom komt er een fietstunnel tussen de Kapelweg en de van Hornstraat.

De verbreding van de Keulsebaan maakt het makkelijker voor verkeer vanaf de A2 om naar het industrieterrein te gaan. Daarna kan de dubbele overweg gesloten worden en daarmee onze geteisterde woonwijken verlost van heel veel onnodig verkeer. De fietstunnel maakt het voor langzaam verkeer van en naar Kalksheuvel juist veel makkelijker èn veiliger.

Tijdens de beeldvormende vergadering van september 2020 bleek dat na berekening met het nieuwe en geijkte verkeersmodel de toename van verkeer op de Keulsebaan minder snel zal gaan. Dat is goed nieuws want daardoor is de tunnel onder het spoor i.i.g. tot 2040 geen nieuwe bottleneck en waarschijnlijk nog wel veel langer.

Deze bestemmingsplannen hadden eigenlijk al veel eerder vastgesteld moeten worden maar zijn door de stikstof problematiek uitgesteld. Het College vertelde dat de stikstof rechten die aangekocht gaan worden voldoende zijn om de stikstofuitstoot van alle 3 de projecten te compenseren.

Het besluit voor de maatregelen is al uit 2013. Het heeft de nodige kruim gekost om het bestuursakkoord en de financiering rond te krijgen. We krijgen 33 miljoen subsidie maar we moeten zelf 6 miljoen bijdragen. Dat geld heeft Boxtel niet en moeten dus we lenen, en dat kost per jaar 320.000 euro aan kapitaallasten. Ter vergelijking aan ons riool geven we ieder jaar 10 keer zoveel uit. Dus deze subsidie moeten we zeker niet laten schieten want dat geld krijgen we anders nooit meer. En het is ook de laatste kans voor een oplossing van het probleem bij de dubbele overweg.

Nu deze bestemmingsplannen vastgesteld zijn, kan de gemeente hopelijk snel echt aan de slag met de realisatie. Want Combinatie95 vindt dat onze bewoners in het Centrum, Breukelen en Kalksheuvel ook gewoon recht hebben op een schone, veilige en rustige leefomgeving. En hun geduld is eigenlijk al veel te lang op de proef gesteld.

Over de auteur

administrator