Meer ruimte voor de 1,5 meter economie

Meer ruimte voor de 1,5 meter economie

De Covid19 crisis laat diepe en hele trieste sporen na in onze samenleving. Vooral natuurlijk door de gruwelijke aantallen patiënten en overledenen met verschrikkelijk veel verdriet als gevolg. We moeten er alles aan doen om dat virus zo snel en goed mogelijk in te dammen. Dus de strenge maatregelen van de lock-down zijn terecht en goed te begrijpen. Als gevolg ontstaan daardoor nu ook veel economische problemen, zeker in de horeca en bij veel detailhandel. Combinatie95 vindt dat we die ondernemers waar het kan moeten ondersteunen.

Er komt, hopelijk spoedig, een moment dat de horeca weer open mag. Dat zal in eerste instantie altijd met inachtneming van de 1,5 meter afstand zijn. Dat wordt behelpen. We kunnen de horeca ondersteunen door hen meer ruimte te geven. Zo zouden we de Markt en Rozemarijnstraat tijdelijk autovrij kunnen maken en de ruimte beschikbaar stellen voor terrassen. Dat kan waarschijnlijk ook bij andere horecagelegenheden in de rest van de gemeente door trottoirs en parkeergelegenheden tijdelijk te benutten voor terrassen. Ook zou het helpen om tijdelijk opstellingen in de openbare ruimte voor de detailhandel ruimhartiger toe te staan. Daarnaast zal de Covid19 crisis ook gevolgen hebben voor de gemeentelijke financiën.

Combinatie95 heeft hierover de volgende vragen gesteld:

1) Is het College bereid de Markt en Rozemarijnstraat tijdelijk autovrij te maken en te laten benutten voor grotere terrassen. Zodat er voldoende volume aan tafels en tegelijkertijd voldoende afstand tot elkaar gerealiseerd kan worden?

2) Is het College bereid om ook vanwege bovenstaande redenen om tijdelijk het gebruik van trottoirs en parkeergelegenheden voor terrassen toe te staan bij andere horecagelegenheden in de rest van de gemeente?

3) Is het College ook bereid het gebruik van de openbare ruimte door de detailhandel tijdelijk ruimhartiger toestaan?

4) Het Covid19-virus heeft op iedereen impact. Dit zal ook gevolgen hebben voor de financiën van de gemeenten, want niet alles zal door het Rijk worden vergoed. Zijn er al contacten met VNG of Den Haag over compensatie van de extra kosten? Zo ja, welke richting gaat dat op en zo nee, welk scenario heeft u klaarliggen om dat extra budgettaire probleem voor Boxtel op te vangen?

Over de auteur

administrator